کد مطلب:30618 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:177

اعتبار خانواده علی گونه











این مقاله با مفهوم جمعیت شناسی خانوار و زمینه جامعه شناسی خانواده آغاز شده است. بعنوان یك الگوی اصیل خانواده اشاره ای به مصادیق قرآن و احادیث در خانواده امام علی (ع) داشته ایم.

اصولا خانواده یك سلول و یا یك واحد كوچك اجتماعی است كه دقیقا مسؤولیت پذیر است (در حالی كه واحدی چون كمون افلاطونی، كیبولس اسرائیلی و یا پارتنر و هم اطاقی) نه تنها مسئولیت پذیر نیستند بلكه زمینه ساز فساد و آسیب اجتماعی می باشند.

در سال 2000 میلادی بعد متوسط خانواده در كشورهای اسلامی از 8/5 در یمن تا 3/6 در آذربایجان سابق شوروی متغیر است. در حالی كه در سطح جهان بعد متوسط خانوار 4/8 نفر است. با ذكر نمونه هایی از توصیه های قرآن كریم و احادیث معتبر، درصد عمده ای از توصیه ها در مورد تشكیل خانواده، نقش زن در خانواده، خاصه پایداری و بقاء خانواده بوده است:

1- تأكید بر حفظ و دوام خانواده در قرآن كریم پیش از شكل گیری خانواده بوده است.

2- آمار نمونه احادیث توصیه شده برای بقاء خانواده دو برابر تشكیل خانواده بوده است.

3- درصد احادیث هم برای حفظ موقعیت دختران و هم برای امانت الهی تلقی كرد.

زوجه در خانواده بالا بوده است (12 تا 13 درصد)، اعتبار جنس اناث هم در خانواده پدر و نیز شوهر بسیار والا معرفی شده است كه در آمار مربوط فرق معناداری بین تعداد توصیه ها برای حفظ موقعیت دختران و زوجه ها كه امانت الهی خانواده ها تلقی شده اند. گویی كه حفظ شخصیت حقوقی جنس زن در كودكی و بزرگسالی از اهمیت خاصی برخوردار است.

4- در بررسی آماری نمونه آیات قرآنی كه توصیه های مربوط به بقاء و حفظ زناشوئی دو برابر عقد زناشوئی ملاحظه شده نمونه آیات مورد مطالعه مصداق دقیقی از كل آیات قرآنی مرتبط با این موضوع بوده است. (تفاوت معناداری نداشته است).

5- در خانواده رهبانیت گوشه گیری و اجتناب از زینت و زیبایی بدعت تلقی شده و دین در متن زندگی اجتماعی مردم است.

6- خدمت به اعضاء خانواده از كودك گرفته تا سالمند اولی تر از فخرفروشی، تظاهر به انفاق به دیگران است.

7- حق فرزندان خانواده برخورداری از آموزش و پرورش جسمی و روحی، تغذیه و سكونت سالم و حلال است.

8- نیكی و خوش رفتاری با عیال خانواده بهترین و بدرفتاری با عیال نشانه لئامت معرفی شده است.

9- مدارا با زن و عدم تنفر از آنها، سرزنش نكردن زنان و بخصوص احترام به زنان مؤمن تاكید شده در خانواده علی گونه، مردان مالك زن خود نیستند (هرگز نزنید كه حتی سرخ شود)، زحمت زن در خانواده جهاد تلقی می شود، هزینه و خرج در خانواده بیشترین اجر را داشته است. زن خوش خلق نعمت به حساب آمده است.

10. مساوات و برابری زنان در خانواده، ارزش مولود دختر، توصیه خرید مخصوص برای دختران خانواده، احترام پیامبر به دختر خویش، مقام مادری زن كه بهشت زیر پای مادران است و اینكه نزد مادر ماندن خود یك جهاد است و نیكی به مادر ثواب حج دارد كه نمونه ای از مكارم خانوادگی است.

11- در مورد ارزش و اعتبار ازدواج و همسرداری، زن ثروتمند بی شوهر همچون فقیر است. و ازدواج به همراه پاكدامنی هم ثروت است و هم كمك به زیبایی زن می كند.